O croazieră pe pachebotul „Sinaia”
Reclama publicată de ziarul Le Populaire : journal-revue hebdomadaire de propagande socialiste et internationaliste, în 28 iunie 1937, mi-a stârnit interesul pentru a căuta și alte informații cu privire la… Pachebotul „Sinaia”. Le Populaire anunța o croazieră de 9 zile în Mediterana (1-9 august), pentru un preț care pornea de la 810 franci (preț convenabil și clasei muncitoare, dacă luăm în calcul faptul că se anunța ca „Grande Croisiere Populaire”).
Botezată după numele orașului-reședință de vară a regilor României
Faima în lume a stațiunii Sinaia – unul dintre cele mai „tinere” orașe românești, la acea vreme, dacă ne gândim că decizia Regelui (Principelui) Carol I de a-și stabili la Sinaia reședința regală și a-și ridica un castel (Peleșul) a dinamizat transformarea câtorva cătune într-o localitate prosperă, chic și foarte modernă, la timpul ei – și admirația străinilor pentru acest loc aveau să cunoască diferite forme de manifestare.
Iată un exemplu: în 1924, la șantierele navale din Barclay, Curle & Co. Ltd. din Glasgow a fost lansat la apă pachebotul „Sinaia”, cu o capacitate de 600 de locuri. Pachebotul urma să facă, pe de o parte, curse între Marsilia și New York și, pe de altă parte, așa cum se observă și în această reclamă din paginile ziarului francez „Le Populaire” din iunie 1937, făcea croaziere în Mediterana, pentru un preț cu pornire de la 810 franci.
Vezi și, în acest site: „Barca regală” a lui Carol I
A traversat Atlanticul cu primii emigranți spanioli în Mexic (imediat după Războiul Civil – 1936-1939)
Doi ani mai târziu, la bordul pachebotului au urcat primii emigranți spanioli, imediat după războiul civil care ținuse aproape trei ani Spania sub teroare; porneau spre Vera Cruz, pentru o viață nouă, în Mexic. În timpul călătoriei, s-au născut trei copii, dintre care unul, o fetiță, a primit la naștere numele pachebotului (și al orașului care îl inspirase): Sinaia. Sau, mai bine zis, Sussanes Sinaia del Mar (căci se născuse pe mare, la bordul vasului Sinaia, Sussanes fiind, probabil, numele pe care oricum l-ar fi ales părinții micuței).
Rechiziționat de nemți, pachebotul avea să funcționeze în timpul celui de al II-lea Război Mondial ca navă-spital, fiind apoi abandonată în Mediterana, în largul Marsiliei. Devenită „o grămadă de fier vechi”, nava a fost în cele din urmă dezmembrată și… reciclată.
Sursa foto: https://gallica.bnf.fr/