Cum alege românul un pachet de servicii turistice în funcție de regiunea în care trăiește?

Blogul de turism Vacantierul.Ro făcea, la finalul Târgului de Turism al României, o interesantă schiță sociologică a turistului român, pornind de la informații puse la dispoziție de dl Alin Burcea (Paralela 45 – vezi pagina web a agenției AICI), a cărui experiență în domeniul vacanțelor este de necontestat. Preluăm integral articolul respectiv.

„Orice taifas cu Alin Burcea este, fără îndoială, mană cerească pentru jurnalistul de turism. Patronul agenției Paralela 45, care a împlinit 24 de ani de activitate în România, are darul de a vorbi despre firma lui cum ar vorbi despre întreg turismul românesc și de a explica lumea turistică în mișcare, ca și cum s-ar raporta la propriile proiecte de succes. Acest CTP al sferei de travel care citează din Dan Matei Agaton și își pune lesne la bătaie cunoștințele din vremea când chiar administra turismul românesc la nivel național e mâdru să le spună ziariștilor că sloganul său și al celor 180 de salariați de la Paralelă nu e “Cel mai ieftin! Plătește unul și pleacă toată strada!”, ci “Oferim calitate și profesionalism”. Într-o perioadă de postcriză economică, asta contează, nu-i așa? Să pleci într-o călătorie, dar și să vii cu ceva de acolo; să rămâi, pentru toată viața, cu amintirea celor văzute și trăite. E ca un parfum de calitate a cărui esență durează foarte mult. Cu o astfel de filosofie, se explică de ce Paralela 45 a primit, 5 ani la rând, disctincția “Most trusted brand in Tourism”, pe baza aprecierilor anonime ale celor care au benificiat de serviciile firmei.

Dar, să revin la ceașca de cultură turistică pe care Alin Burcea a servit-o recent, jurnaliștilor. În conferința lui de presă, am putut afla că, la Paralela 45, targhetul financiar al anului 2014 pentru litoralul românesc este de 1 milion de euro, în creștere față de anul trecut, când a fost de 750 de mii. Deși anunțurile privind evoluția turismului pe litoral sunt optimiste, statistica anuală nu sare de 9,5 la sută, ca numar de turiști. Vara, litoralul e plin, însă targhetul ar trebui să fie extinderea sezonului, cu încă cel puțin două luni. Alin Burcea se întreabă dacă noul ministru al Turismului va fi interesat să provoace o cotitură în obiceiul românilor de a merge doar în iulie și august la mare. El spune că poate câștiga mai mulți bani, anul acesta, prin diversificarea serviciior, prin descoperirea unor unități de cazare mai puțin cunoscute și prin deschiderea a 5 noi sub-agenții, între care una la Chișinău, în Republica Moldova.

În 2013, Paralela 45 a avut o cifră de afaceri de 35 milioane de euro rulaj, în creștere față de 2012. Agenția speră să mai adauge, în 2014, 15%. Înafara unui proiect pe lacul Snagov, Alin Burcea mai vrea să facă investiții în soft, în personal și în publicitate. Anul acesta, a cheltuit, pentru vitrina agenției la Târgul de Turism de la București, 20 de mii de euro.

Jurnalistul se poate considera răsfățat atunci când primește de la doctorul în turism Alin Burcea răspunsuri la întrebări pe care le va fi pus, în facultate, doar profesorului de sociologie. Cum alege românul un pachet de servicii turistice în funcție de regiunea în care trăiește? Da. E o întrebare bună și cu toată marja sa de eroare, răspunsul e la fel de bun. La plecările din București, se pare că Israelul merge foarte bine. Bucureșteanul (și chiar mai mult, zona de sud a țării) e mai predispus la pelerinaje, la reconstituiri biblice, ca să zic așa. Nu același lucru se poate spune despre Transilvania unde atracția pentru Occidentul apropiat ( Mai ales, pentru Ungaria și Austria) este mai mare decât pentru Bulgaria sau Turcia. Evident, factorul distanță are, aici, un cuvânt greu de spus. Grecia, de exemplu, va fi mereu mai aproape decât Turcia și va oferi tot timpul elemente de noutate turistului roman, după ce acesta a epuizat Antalya și Bodrumul. De aceea, Grecia merge bine și în Ardeal. Interesantă, spune Alin Burcea, e Moldova. “Moldovenii se bazează pe principiul acesta: “o viață am – o vacanță am și vreau să fiu domn!” Pe piața din Iași și pe cea din Bacău, dacă ofertăm un hotel de 4 stele la Antalia, la un preț senzațional de 300 de euro, în iulie, nu se înscrie lumea. Dar dacă le-am oferi un hotel regal la jumătate de preț, s-ar înscrie.” Psihologie: moldovenii caută ceva bun și la jumătate de preț. Moldovenii vor 5 stele ieftin, iar ardelenii 3 stele scump, cum remarca un confrate. Moldoveanul simte, cu alte cuvinte, nevoia să povestească, la întoarcerea acasă, că a stat în luxosul hotel Rixos. Ceea ce, în definitiv, nu e chiar așa de rău.

În ultimii 4 ani, din cauza crizei economice, 400 de agenții de turism de talie mică, au intrat în insolvență. Va fi, 2014, anunțat ca deosebit de cald și deci prielnic pentru turism, anul marelui reviriment? Vor crește grecii tarifele? Vor reveni, în forță, Egiptul și Tunisia? Vom evada, în masă, spre continentul american? Alin Burcea nu are răspuns chiar la toate întrebările. Dar ar mai avea, oare, farmec aventura noastră daca am ști chiar totul, dinainte? ”